content top
Schematy podatkowe w firmie transportowej

Schematy podatkowe w firmie transportowej

Z dniem 25 czerwca 2018 r. weszła w życie Dyrektywa DAC , która tyczy się bezpośrednio sektora transportu, a która nakłada obowiązek przekazywania organom podatkowym informacji w zakresie opodatkowania, w odniesieniu do uzgodnień transgranicznych podlegającym zgłoszeniu.

Implementacja Dyrektywy DAC 6 przez polski rząd miała miejsce za pomocą ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz innych ustaw (Dz. U. 2018 poz. 2193; dalej: „Ustawa MDR”).

Ustawodawca polski, wprowadzając w życie do Ordynacji podatkowej nową dyrektywę rozszerzył obowiązek raportowania o uzgodnienia pomiędzy podmiotami polskimi. Dyrektywa ta została więc wykorzystana w schematach podatkowych, które mogłyby umożliwić osiągnięcie korzyści podatkowej (podatek VAT).

Cel MDR

Celem nowych przepisów jest dostarczenie fiskusowi informacji, która będzie wykorzystywana przez administrację skarbową do poprawy systemu podatkowego. Przepisy MDR umożliwiają organom podatkowym szybki dostęp do informacji o potencjalnie agresywnym planowaniu lub o nadużyciach dotyczących planowania podatkowego.

obsługa księgowa

Co raportujemy

W rozumieniu ustawy raportowaniu mają podlegać nie tylko tzw. optymalizacje podatkowe, ale wszystkie schematy podatkowe, które spełniają zdefiniowane prawnie cechy oraz dodatkowo inne kryteria. Obowiązek raportowania może powstać chociażby w związku z korzystaniem z leasingu operacyjnego.

Firmy z sektora transportowego, u których został zdefiniowany schemat podatkowy (np. te korzystające z leasingu operacyjnego) mają obowiązek sporządzenia i przesłania odpowiedniego raportu.

Kary za brak raportu MDR

Jeśli nie sporządzimy i nie przekażemy takiego raportu lub prześlemy go po upływie wskazanego w ustawie terminu, możemy podlegać karze grzywny do 720 stawek dziennych (nawet do 24 000 000 zł) lub może być w stosunku do nas wystosowany np. zakaz prowadzenia określonej działalności. Co tyczy się spraw mniejszej wagi, możemy zostać ukarani wykroczeniem skarbowym (do 52 000 zł).

Kara może być nałożona na właścicieli lub członków zarządu oraz na inne osoby odpowiedzialne za sprawy gospodarcze firmy transportowej:

  • główny księgowy,
  • dyrektor finansowy.

Obowiązek procedury wewnętrznej

Kolejnym obowiązkiem zdefiniowanym przez ustawodawcę jest konieczność posiadania wewnętrznej procedury, która ma przeciwdziałać niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych.

księgowanie

Procedurę wewnętrzną muszą posiadać firmy, które zatrudniają promotorów:

  • głównych księgowych,
  • dyrektorów finansowych,
  • doradców podatkowych

i których przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów dotyczących rachunkowości, przekroczyły w roku poprzedzającym rok obrotowy równowartość 8 000 000 zł. Przychody i obroty ustala się na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych.

Chociaż obowiązek stworzenia procedury wewnętrznej w ramach księgowości dla transportu ciąży zgodnie z prawem jedynie na promotorze, warto by wprowadził ją też korzystający z uwagi na to, że procedura ta nie tylko zabezpiecza przez ewentualnymi pytaniami ze strony Urzędu Skarbowego, ale również jest pomocnym narzędziem w strukturyzacji i rozdzielaniu między pracowników obowiązków dotyczących raportowania schematów podatkowych. Jest to zatem dodatkowy parasol dla korzystającego przed ewentualnymi wątpliwościami ze strony fiskusa.

Sankcje za brak procedury

Sankcje nakładana na firmę wynikające z niedopełnienia obowiązku wprowadzenia i zastosowania procedury wewnętrznej mogą wynosić nawet do 2 000 000 zł.

Za niedopełnienie obowiązku wprowadzenia procedury wewnętrznej, jeśli przestępstwo skarbowe polegające na niedopełnieniu obowiązku z zakresu MDR zostało zatwierdzone prawomocnym wyrokiem sądu, na firmę może zostać nałożona kara w wysokości do 10.000.000 zł.

Comments are closed.